top of page
Lare Lekman

Suuri Harppaus #1: Mittaatko tuotoksia vai vaikutuksia?

Päivitetty: 9. lokak.

KAKSI ASIAA POHDITTAVAKSESI

 

Mittaatko työaikaa ja sen tuotoksia (output) vai työn vaikutuksia käyttäjiin (outcome)?

 

Onko olemassa tärkeämpiä mittareita kuin käyttäjien tyytyväisyys ja heitä palvelevien työntekijöiden moraali (taistelutahto tuottaa käyttäjille hyviä palveluita ja tuotteita)?


NELJÄ ASIAA, JOITA VOIT KYSYÄ ITSELTÄSI

 

Perustuuko osa mittareistamme epäluottamukseen työntekijöitä kohtaan?

 

Mitä sellaiset mittarit aiheuttavat henkilöstön luottamukselle, sitoutuneisuudelle, työyhteisön ilmapiirille ja innovatiivisuudelle?

 

Kannattaisiko mieluummin mitata vaikkapa käyttäjien tai asiakkaiden tyytyväisyyttä, työntekijöiden moraalia, liikevaihdon muutosta suhteessa kuluihin (sijoitetun pääoman tuottoa), tuotteen virheiden määrän muutosta, läpimenoaikaa ja tuotteen tai palvelun elinkaaren kokonaiskustannusta? Lisää vaihtoehtoja metriikoiksi voit bongata maksuttomasta Evidence-Based Management Guidesta.

 

Palkitsetteko työntekijöitä resurssitehokkuudesta (useiden projektien tai töiden aloittamisesta ja moniajosta) vai virtaustehokkuudesta (projektin tai työn nopeasta valmistumisesta, joka on mahdollista keskittymällä yhteen asiaan kerrallaan)?


Suositus: Optimoi ensin virtaustehokkuus (läpimenoaika) pull-menetelmällä (imuohjauksella), kuten Kanban tai Scrum. Paranna vasta sitten resurssitehokkuutta (moniajoa). Vältä "paralysis by analysis" seuraamalla muutamaa tärkeintä mittaria.


YKSI ASIA, JOTA VOIT KOKEILLA

 

Opi kartoittamaan tiimityön tarve, kyky ja halu 45 minuutissa alla olevalla kysymyspatterilla, joka on tarkoitettu tuotekehitys- ja muille tiimeille.


Yksilöt vastaavat itsenäisesti kaikkiin kysymyksiin omasta näkökulmastaan asteikolla 1-5.


1: Ei koskaan, 2: Harvoin, 3: Joskus, 4: Useimmiten, 5: Aina


Pistemäärä kustakin kolmesta osa-alueesta on 5-25 pistettä per vastaaja, koko kyselystä yhteensä siis 15-75 pistettä. Laske kaikkien vastaajien ja osa-alueiden keskiarvot yhteen ja seuraa tarvittaessa luvun muuttumista toistamalla kysely uudestaan. Kunkin osa-alueen (tarve, halu, kyky) keskiarvoa kannattaa tarkastella myös erikseen.


Tarve tiimityölle:


  1. Yhteistyö on välttämätöntä, jotta saavutamme tavoitteemme.

  2. Ainakin osa tehtävistämme vaatii useamman ihmisen panosta tai ammattitaitoa (samaan tai eri aikaan).

  3. Työmme sisältää riippuvuuksia tai päällekkäisyyksiä, joiden ratkaiseminen vaatii yhteistyötä.

  4. Yhteistyö johtaa tyytyväisempiin käyttäjiin ja asiakkaisiin.

  5. Yhteistyö parantaa itseohjautuvuutta ja sen kautta hyvinvointia.


Kyky tiimityöhön:


  1. Ratkaisemme konfliktit rakentavasti ja tehokkaasti yhdessä.

  2. Olemme sitoutuneet yhteisiin tavoitteisiin ja arvoihin.

  3. Tunnemme toistemme taidot ja osaamme hyödyntää toistemme osaamista.

  4. Kommunikoimme ja ohjaamme työtämme tehokkaasti yhdessä.

  5. Meillä on vastuualueet, jotka tukevat yhteistyötä (siiloamatta tietoa tai taitoa).


Halu tiimityöhön:


  1. Haluamme jakaa tietoa, taitoa, aikaa ja muita resursseja keskenämme.

  2. Olemme valmiit asettamaan yhteiset tavoitteet omien tavoitteidemme edelle.

  3. Koemme yhteistyön tärkeäksi ja arvokkaaksi.

  4. Haluamme ottaa yhdessä kokonaisvastuun tyytyväisistä asiakkaista ja käyttäjistä.

  5. Haluamme oppia toisiltamme ja kehittää yhteistä toimintaamme.

 

Pisteiden tulkinta kannattaa aloittaa tiimityön tarpeesta. Vaikkapa puhelintuessa ei välttämättä ole tarvetta tiimityölle, joka on hyväksyttävää. Jos tarve tiimityölle on kuitenkin suuri, mutta pisteet ovat matalat missä tahansa kategoriassa, on syytä käydä keskustelu asiantuntijoiden kanssa siitä, miksi he eivät koe aidolle tiimityölle tarvetta, halua tai kykyä.


Seuraava nelikenttä voi auttaa tulkitsemaan tiimikyselyn tuloksia ja tukemaan tiimin (tai yksilötyön) kehittymistä.


0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page