Lifehacker-artikkelissa pohditaan, miksi etätyötä tehneet arvostivat tutkimuksessa työtään ja pomoaan muita enemmän. Mutta mistä tulos oikeastaan kertoo?
Tässä linkki artikkeliin ja vastaukseeni. Artikkelissa esitetään mielenkiintoisia väitteitä, miksi amerikkalaisessa sijoitusyhtiössä enemmistö työpaikkaansa ja pomoaan arvostavista teki etätyötä. Kertooko tulos etätyön eduista vaiko surkeasta kommunikointikulttuurista:
Jos esimies ei vaivaudu juttelemaan työntekijän kanssa vaan lähettää vain sähköpostia, paraneeko kommunikoinnin laatu etätyöllä?
Jos työntekijä siirtyy etätyöhön ja esimies alkaa sen seurauksena kommunikoida aktiivisemmin, kertooko se etätyön eduista vai esimiehen pelosta jäädä kiinni palkkarahojen haaskaamisesta? Parantaako pelko kommunikointia?
Jos etätyötä johtava esimies käyttää parempia kommunikointityökaluja, niin onko kommunikoinnin arvo kuitenkaan sen suurempaa?
Miksi esimiehen kasvokkain tapaaminen olisi tuottavampaa etätyötä tekevälle kuin toimistolla työskentelevälle? Kasvattaako tapaamisen harvinaislaatuisuus jotenkin mystisesti esimiehen kommunikointitaitoja tai kokousrutiinin tuottavuutta?
Minulla ei ole lähtökohtaisesti mitään etätyötä vastaan, mutta haluan kannustaa organisaatioita kehittämään esimiestyötä ja kommunikointia syvällisemmillä tasoilla kuin etätyön ongelmien kautta. Kuvatun sijoitusyhtiön toiminta poikkeaa myös nykyaikaisesta ohjelmisto- ja tuotekehityksestä, jossa samassa tilassa työskentelevät kehitystiimin jäsenet kommunikoivat tehokkaammin ja onnistuvat jopa kolme kertaa todennäköisemmin.
Comments