Ketterämpi hiirenloukku vai käyttäjä?

Kesälomalta palattuaan moni meistä haaveilee uudesta toimintamallista tai ohjelmistosta, joka ratkaisisi organisaation ongelmat. Harva haaveilee muuttavansa itseään arvokkaammaksi osaksi organisaatiota.


Scrum- ja Kanban-koulutuksissa toistuvat usein vakiokysymykset: ”Mikä olisi meille paras ohjelmisto työn hallintaan” tai ”mikä olisi meille paras prosessimalli?” Aluksi keskustellaan, ettei mikään ohjelmisto tee ihmisistä ketteriä, koska kyseessä on filosofia eikä ohjelmisto. Kysymysten taustalla on suuri tarve kehittää toimintaa. Siihen IT-osaajat etsivät innokkaasti ratkaisua tekniikasta – ohjelmistoista ja uusista prosesseista. Tällöin saattaa unohtua, että toiminnan kehittäminen vaatii ihmisten toiminnan muuttamista. Uusi hiirenloukku ei yksin riitä.

”Kaikki haluavat muuttaa maailman, mutta kukaan ei halua muuttaa itseään.” – Leo Tolstoi

  1. Jos olette vasta siirtymässä ketteriin menetelmiin, kannattaa varmistaa henkilöstön perusosaaminen ja tarjota vähintään alan kirjallisuutta ja sisäistä tukea. Myös koulutukset ja valmennukset ovat usein hyödyllisiä.
  2. Jos harkitsette yhä uudemman ketterän mallin käyttöä, kannattaa miettiä onko Scrum tai Kanban todella organisaatiollenne epäsopiva. Vai olisiko ongelmana heikko osaaminen, perinteinen push-johtaminen tai arvojen ristiriidat.

Esimerkiksi Scrum on hyvin yksinkertainen prosessi. Se kuitenkin vaatii käyttäjiltään kypsyyttä, kurinalaisuutta ja empatiaa. Sprintin katselmointi on itselleni yksi mittatikku Scrumin hallinnalle. Lukemattomia ovat ne katselmoinnit, joissa tiimi esittelee työnsä ikäänkuin anteeksi pyytäen. Rakentavaa palautetta ei anneta eikä pyydetä. Lyhyen hiljaisuuden jälkeen poistutaan paikalta. Heikolla osaamisella missataan 90% katselmointipalaverin potentiaalista (esim. rakentava palautekeskustelu, seuraavien kehityskohteiden spekulointi yhdessä, valmiiden kehityskohteiden tarkistaminen, tiimin vauhdin laskeminen ja parempi me-henki).

En tässä väitä, että Scrum tai Kanban olisivat täydellisiä tai sopisivat kaikkeen. Ongelmat kuitenkin harvemmin johtuvat Scrumin tai Kanbanin ”puutteista” tai organisaation ainutlaatuisuudesta, vaan prosessin käyttäjien heikosta kommunikoinnista, fasilitoinnista, yhteistyöstä, perinteisestä push-johtamisesta tai arvojen ristiriidoista. Hiirenloukun käyttäjien tulee ymmärtää laitteensa toiminta ja tulla toimeen keskenään. Vasta tällöin päästään toivottuihin tuloksiin.

Artikkelin kuva: Kolme SuperCat-hiirenloukkua kahvalla varustettuun lankkuun ruuvattuna helpottaa pyytämistä, mutta vaatii käyttäjältä uuden opettelua.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s