Tuotekehityksen paradoksi

Tunnistamalla tuotekehityksen paradoksin voit välttää siitä aiheutuvat viiveet ja lisäkustannukset.

Startup-yritysten tuote- ja palvelujulkaisuissa toistuu mielenkiintoinen piirre – eräänlainen tuotekehityksen paradoksi:

  1. Jos liiketoimintamallilla on mahdollisuus menestyä, kehitystä voidaan jatkaa ensijulkaisun jälkeen, joten ylimääräisiä ominaisuuksia on turhaa kehittää.
  2. Jos liiketoimintamallilla ei ole mahdollisuutta menestyä, kehitys menee joka tapauksessa hukkaan, joten ylimääräisiä ominaisuuksia on turhaa kehittää.

Ensijulkaisu joko mahdollistaa jatkokehityksen tai todistaa sen tarpeettomuuden. Ylimääräisistä ominaisuuksista on molemmissa tapauksissa haittaa, koska ne hidastavat tarpeellisuuden toteamista, heikentävät käytettävyyttä ja vaikeuttavat jatkokehitystä.

Tuotekehityksen paradoksin voi välttää kehittämällä liiketoimintaa ja tuotetta iteratiivisesti rinnakkain. Esim. Esittele potentiaaliselle asiakkaalle liiketoimintamallisi ja tulevan tuotteen prototyyppi, kuvaruutukaappauksia tai palvelukuvaus. Saat nopeasti selville liiketoiminnan mahdollisuudet ja voit tarvittaessa tehdä aidoilla asiakkailla validoituja muutoksia bisnesmalliin ja tuotteeseen ennen julkaisua.

Teknisesti tuotekehityksen paradoksin voi välttää julkaisemalla mahdollisimman nopeasti minimalistisen Alpha- tai Beta-version, jolla päästään testaamaan ja kehittämään liiketoimintaa ja keräämään todellista käyttäjäpalautetta. Usein kannattaa julkaista tuote ensin rajatulle sisäpiirille, joka on innokas antamaan rakentavaa palautetta.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s